Αφιερώματα

<Code email dada>

Ιστορική αναδρομή στην έννοια της Δημοσιογραφίας

Η ουσιαστική έννοια της δημοσιογραφίας θα μπορούσαμε να πούμε ότι κρατάει από αρχαιοτάτων χρόνων. Η δημοσιογραφία με την σημερινή της μορφή δηλαδή την μορφή της πληροφόρησης μπορούμε να πούμε ότι εδραιώθηκε την εποχή του Β' παγκοσμίου πολέμου. H ετυμολογία των όρων Δημοσιογράφος / Δημοσιογραφία αποτελεί σύνθετες λέξεις που αποτελούνται από το δημόσιος από την αρχαία ελληνική λέξη «δῆμος» και την λέξη γράφος, (γραφή - γράφω) αυτός δηλαδή που γράφει για τα δημόσια.

Την εποχή του Μέγα Αλέξανδρου υπήρχαν οι λεγόμενοι «Βασίλειοι» οι οποίοι κατέγραφαν πληροφορίες από πολιτικά και στρατιωτικά συμβάντα και σημαντικά γεγονότα που αφορούσαν στις εκστρατείες. O Αλέξανδρος είχε οργανώσει μια υπηρεσία που συνέτασσε καθημερινά τις «Βασίλειες Εφημερίδες» ή «Εφημερίδες του Βασιλιά Αλέξανδρου». ο Αλέξανδρος όρισε επικεφαλή αυτής της υπηρεσίας ενημέρωσης και καταγραφής τον Ευμένη τον Καρδιανό και αρχιγραμματέα του τον Διόδοτο τον Ερυθραίο. Το Περιεχόμενο των εφημερίδων αυτών δεν ήταν μόνο τα επίσημα στρατιωτικά και πολιτικά γεγονότα της ημέρας, αλλά και καθαρά προσωπικές ασχολίες του βασιλιά ή σπουδαίες ακροάσεις και στρατιωτικές διατάξεις, οικονομικά του κράτους κ.ά. Κάθε αντίγραφο των εφημερίδων φυλάσσονταν στο προσωπικό αρχείο του βασιλιά, το λεγόμενο «γαζοφυλάκιον». Πρόσβαση σ' αυτές είχαν μόνο άτομα της απολύτου εμπιστοσύνης του Αλεξάνδρου -συνήθως ανώτατα κυβερνητικά και στρατιωτικά στελέχη

Αντίστοιχο σύστημα καταγραφής είχε και ο Ιούλιος Καίσαρας. Σύμφωνα με τον Ρωμαίο ιστορικό Σουητώνιο στους «Βίους των Καισάρων», ο Ιούλιος Καίσαρας προκειμένου να αποτρέψει φαινόμενα διαφθοράς της Συγκλήτου, εξέδιδε τα Acta Diurna» δηλαδή τα ημερήσια γεγονότα που ήταν κατάλογοι δημόσιων πράξεων και γεγονότων. Τα Acta Diurna αναρτούνταν στους τοίχους και αποσκοπούσαν στον έλεγχο της Συγκλήτου από τον λαό

<Code email dada>

CarlJung (1875 - 1961)

O Ελβετός Ψυχίατρος και Ψυχαναλυτής Carl Jung υπήρξε ο θεμελιωτής της αναλυτικής ψυχολογίας. Υπήρξε μαθητής του Freud και εν μέρει ενστερνίστηκε και εξέλιξε τις απόψεις του. Ωστόσο, δεν δίστασε να αμφισβητήσει την Φροϋδική θεώρηση ότι η σεξουαλικότητα του ατόμου καθορίζει τις πράξεις του. Επιπλέον, σε αντίθεση με τον Feud, o Jung, εστίασε περισσότερο στην ερμηνεία των ονείρων και των φαντασιώσεων και όχι στην επεξήγηση μέσω αόριστων συσχετίσεων.

Ανέπτυξε τις έννοιες του προσωπικού και συλλογικού ασυνείδητου και άξιο αναφοράς υπήρξε το έργο του για τα αρχέτυπα. Το προσωπικό ασυνείδητο αφορά στο πλήθος των βιωμάτων ή επιθυμιών που αποτυπώνονται στο ασυνείδητό μας καθώς αναπτυσσόμαστε. Ουσιαστικά είναι ένα σύμπλεγμα εμπειριών αλλά και ανεκπλήρωτων εφέσεων, προσδοκιών, παρορμήσεων που έχουν καταπιεστεί τα οποία αναδύονται απρόβλεπτα και αόριστα (πχ. όνειρα) και το άτομο αδυνατεί να τα ερμηνεύσει.

Το Συλλογικό Ασυνείδητο, αφορά σε μνήμες που άπτονται της εξέλιξης και επιβίωσης του ανθρώπινου είδους. Είναι ένας συνδυασμός γενετήσιων ενστίκτων αλλά και εμπειριών οι οποίες κληρονομούνται από τους προγόνους. Για να μπορέσει να το ερμηνεύσει καλύτερα, o Jung θέσπισε τον όρο των Αρχέτυπων. Τα Αρχέτυπα ορίζονται ως ασυνείδητες και έμφυτες μορφές αντίληψης του κόσμου μας τα οποία αποδίδονται με την μορφή συμβολισμών και αναπαραστάσεων (γεωμετρικά σχήματα, ζώα, ανθρώπινες μορφές κτλ).

Σύμφωνα με το μοντέλο της ψυχής που ανέπτυξε ο Jung, τα αρχέτυπα διακρίνονται σε τέσσερα βασικά μέρη τα οποία απαρτίζουν την ψυχοσύνθεση και το ΕΓΩ του ατόμου:

Την Περσόνα (Persona) που συνιστά το προσωπείο που φορούν- εμφανίζουν τα άτομα κατά την αλληλεπίδρασή τους με την κοινωνία. Αποτελεί συνειδητή επιλογή και είναι ουσιαστικά η εικόνα που θέλουν να εμφανίζουν κατά τους διάφορους ρόλους που καλούνται να υιοθετήσουν.

Η Σκιά (Shadow) είναι η αφανής πλευρά του εαυτού και εδράζει στο ασυνείδητο. Είναι επιθυμίες και αντιλήψεις που παραμένουν βαθιά κρυμμένα γιατί δεν συμβαδίζουν με τις αρχές της κοινωνίας. Η σκοτεινή πλευρά του εαυτού μας, δεν συνδέεται απαραίτητα με το κακό αλλά στοιχειοθετείται από πράγματα που αρνούμαστε ή δεν αναγνωρίζουμε οι ίδιοι για τον εαυτό μας.

Ο Εαυτός (Self) ενέχει το συνειδητό και το ασυνείδητο και διαμορφώνεται κατά την διάρκεια ζωής του ατόμου. Αποτελείται από όλα στοιχεία που συνθέτουν την προσωπικότητα,

Η Άνιμα (Anima) αναφέρεται στο ασυνείδητό και ο Jung υποστηρίζει ότι στο γυναικείο και ανδρικό ασυνείδητο ενέχονται αρσενικά (animus) και θηλυκά (anima) στοιχεία αντίστοιχα.

References:

Jung, C. G. (2014). The archetypes and the collective unconscious. Routledge.

Jung, C. G. (2012). Analytical psychology: Notes of the seminar given in 1925 (Vol. 601). Princeton University Press.

Błocian, I. (2018). Jung and Social Thought:"The Undiscovered Self". In Contemporary Influences of CG Jung's Thought (pp. 152-168). Brill Rodopi.

https://www.britannica.com/biography/Carl-Jung

https://brewminate.com/the-story-and-mind-of-carl-jung

<Code email dada>

H θεωρία της Συναισθηματικής Νοημοσύνης

Παρότι σαν όρος η Συναισθηματική Νοημοσύνη υφίσταται αρκετό καιρό στα επιστημονικά δρώμενα, στο κοινό έγινε ευρέως γνωστό μέσω του βιβλίου του Αμερικανού ψυχολόγου Daniel Goleman με τίτλο «Συναισθηματική Νοημοσύνη» που κυκλοφόρησε το 1995 και έγινε bestseller. Όλες οι θεωρίες που περιβάλλουν την Συναισθηματική Νοημοσύνη της προσδίδουν χαρακτηριστικά και ικανότητες και την συνδέουν με την ανθρώπινη συμπεριφορά και προσωπικότητα.

Οι Mayer & Salovey (1997), ορίζουν την Συναισθηματική Νοημοσύνη ως την ικανότητα αντίληψης, κατανόησης και χειρισμού των συναισθημάτων με σκοπό την διευκόλυνση της σκέψης. Ανέπτυξαν το μοντέλο των ικανοτήτων της Συναισθηματικής Νοημοσύνης και την διαχώρισαν σε τέσσερις βασικούς άξονες (συναισθηματικές δεξιότητες)

- την αυτεπίγνωση, που είναι η ικανότητα να αντιλαμβανόμαστε τα συναισθήματά μας και τα συναισθήματα των άλλων.

- την αυτοδιαχείριση: η ικανότητα να μπορούμε να διαχειριστούμε τα
συναισθήματα μας, όπως ο θυμός, η θλίψη ή το άγχος.

- την κοινωνική επίγνωση (ενσυναίσθηση) που αφορά ουσιαστικά σε μια γνωστική επεξεργασία των συναισθημάτων των άλλων, να αντιλαμβανόμαστε τι σκέφτονται και τι αισθάνονται οι άλλοι, έστω και αν εμείς μπορεί να μην αισθανόμαστε το ίδιο.

- την διαχείριση σχέσεων (αφορά κυρίως στις ηγετικές ικανότητες) που αναφέρεται στην ικανότητά μας να διαχειριζόμαστε με επιτυχία τις διαπροσωπικές μας σχέσεις.

Στο ίδιο μήκος κύματος με το μοντέλο των Salovey και Mayer, κινείται και ο Goleman. Για τον Goleman η συναισθηματική νοημοσύνη περιλαμβάνει την ικανότητα του ατόμου να στοχοθετεί και να μπορεί να κινητοποιεί και να παρακινεί τον εαυτό του με σκοπό την εκπλήρωση των στόχων που έχει θέσει.

Αναφέρει λοιπόν πέντε διαστάσεις ικανοτήτων που εμπεριέχουν 25 συναισθηματικές δεξιότητες.

- Αυτοεπίγνωση (self-awareness): που αφορά στην επίγνωση των συναισθημάτων, στην αυτοαξιολόγηση και την αυτοπεποίθηση.

- Αυτοέλεγχος (self-regulation): ή αλλιώς αυτορρύθμιση και αφορά στην αυτοπειθαρχία, την ευσυνειδησία, την προσαρμοστικότητα.

- Κίνητρα συμπεριφοράς (motivation): η τάση προς επίτευξη στόχων, η δέσμευση, η πρωτοβουλία και η αισιοδοξία. (Εικόνα 3)

- Ενσυναίσθηση (empathy): η ικανότητα κατανόησης των άλλων και ο σωστός χειρισμός της διαφορετικότητας.

- Κοινωνικές δεξιότητες (social skills): που αφορά κυρίως στην συνεργασία και αλληλεπίδραση με άλλα άτομα, όπως ικανότητα επιρροής των άλλων, επικοινωνιακές και ηγετικές ικανότητες, η διαχείριση συγκρούσεων, η ανάπτυξη και σύσφιξη σχέσεων κα

Ενώ σύμφωνα με τη θεωρία του Bar-On η συναισθηματική νοημοσύνη ορίζεται ως «μια σειρά από μη γνωστικές δυνατότητες, ικανότητες και δεξιότητες που επηρεάζουν την ικανότητα κάποιου να αντιμετωπίζει με επιτυχία τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις και πιέσεις»

Στο μοντέλο του Bar-On περιλαμβάνονται τα εξής:

- οι ενδοπροσωπικές ικανότητες που εμπεριέχουν τις δεξιότητες της συναισθηματικής αυτογνωσίας, αυτοεκτίμησης και αυτοπραγμάτωσης.

- οι διαπροσωπικές ικανότητες, με τις δεξιότητες της κοινωνικής υπευθυνότητας, συναισθηματικής κατανόησης και των διαπροσωπικών σχέσεων

- την ικανότητα προσαρμογής , με τις δεξιότητες της επίλυσης προβλημάτων - και την ικανότητα διαχείρισης άγχους

Bar-On, R. (2006). The Bar-On Model Of Emotional-Social Intelligence (Esi).
Psicothema, 18, Supl., 13-25

Golemand. (Επιμ. Νέστορος Ι.) (1996). Η συναισθηματική Νοημοσύνη. Γιατί το EQ
Είναι Πιο Σημαντικό Από Το IQ, Αθήνα. Ελληνικά Γράμματα

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence. Emotional development and emotional intelligence: Educational implications, 3, 31.

Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε